|
451 |
|
ISBN: | 953-163-139-5 |
Autor: | Fuček, Ivan |
Naslov: | Marulić fra i moralisti croati (1450-1524) |
Matična publikacija: | Colloquia Maruliana : 9 / [uredništvo Bratislav Lučin, Mirko Tomasović]; str. 165-177 |
Impresum: | Split-Rim : Ponitficium consilium de cultura, Književni krug, Marulianum, Papinski hrvatski zavod Sv. Jeronima, 2000 |
Sažetak: | Marulić među hrvatskim moralistima (1450-1524) : u tekstu se ističe profil Marulića kojij se znanstvenici do sada nisu bavili, odnosno svraća se pozornost na Marulićev etičko-moralno-duhovni doprinos. Stavljajući zajedno tri ključna pojma "etičko-moralno-duhovno", autor želi ukazati da oni tvore jedinstvo. Moralno učenje Marulića, humanista i laika, snažno je formativno u iskustvenom duhovnom smislu pisano za svakondevnu praksu, za sve uzraste i sve staleže. To je učenje uvijek usmjereno prema svrsi (telos), ne samo prema čestitom i sretnom životu na zemlji, nego poglavito u eshatološkoj perspektivi prema koncu ljudskog života. Dakako, na Marulića je utjecala prethodna religiozno-moralna literatura. Povijesni je kontekst u kojem Marulić stvara razmeđe Istoka i Zapada i stoljetna agonija zemlje na udaru otomanske agresije. U tom je kontekstu produkcija moralne literature u Hrvatskoj skromna. No, već od 12. st. razvija se religiozno-moralna i liturgijsko-duhovna rukopisna tradicija za pouku i odgoj kršćanskog puka na latinskom, ali i staroslavenskom i hrvatskom jeziku, latinskim, glagoljskim i ćirilićnim pismom. Uglavnom su to kompilacije iz raznih poznatijih djela stranih autora. Drugo razdoblje etičko-moralne produkcije u Hrvatskoj započinje pojavom tiska i ona je još uvijek skoro isključivo crkvena. Uglavnom su to prijevodi liturgijskih knjiga i molitvenika kojima su se dodavali tekstovi o životima svetaca, religiozne legende, meditacije i pobožnosti. Za ovu embrionalnu hrvatsku književnost obaju razdoblja karakteristično je da se trajno bavi kršćanskim krepostima, odnosno kršćanskim savršenstvom pa je ona "preludij" koji je utjecao na Marulićevo etičko-moralno-duhovno učenje, ukoliko on svoja djela temelji upravo na krepostima. Na Marulića su određeni utjecaj izvršila i djela stranih glasovitih pisaca (Abelard, Toma, Bernard, Alan od Otoka), kao i mnogi etički problemi njegova razdoblja. No, on svoje moralno učenje ne temelji na spekulativnoj teologiji, na Sentencijama ni Sumama, na dominikanskoj ni franjevačkoj školi, pa ni na Erazmovoj 'Philosophia Christi' nego na monaškom traganju prakticiranog kršćanskog savršenstva, služeći se dakako cjelokupnom kršćanskom, ali i poganskom klasičnom tradicijom. Ključni pojam i osnovna namjera cjelokupnog mu djela jest vrhovni cilj - vječno spasenje koje se postiže praktičnim savršenstvom. Arhitektonski kriterij njegova proročkog moralnog učenja jesu vjera, nada i ljubav, bogoslovne kreposti koje će tek na kraju 20. st. doživjeti "rehabilitaciju" i, zamijenivši skolastičko kazuističku i manualističku metodu, postati osnova moralnog učenja. Maruliću je bilo jasno da su kreposti "sredstva" za postizanje sreće, ali sredstva koja nisu odijeljena niti odjeljiva od cilja, nego ujedinjena sa svrhom, kao dobra kojoa pripadaju cjelini ljudskog života. Marulićeva su djela, istina, obilježena njegovim vremenom, ali arhitektonski kriterij njegova moralnog učenja čini se kao proroštvo za naše postmoderno razdoblje. |
Ključne riječi: | Marulić, Marko -- moralisti |
UDK: | 821.163.42.09 Marulić, M. : /241:821.163.42 |
Signatura | 821.163.42.09 COL 9 |
Vrsta građe: | Članak |
Knjižnica: | Zbirka komparativne književnosti, http://www.knjiznice.ffzg.hr/komparativna |
MFN: | 5487 |
|
452 |
|
ISBN: | 953-163-139-5 |
Autor: | Golub, Ivan |
Naslov: | L'antropologia di Marulić |
Matična publikacija: | Colloquia Maruliana : 9 / [uredništvo Bratislav Lučin, Mirko Tomasović]; str. 153-163 |
Impresum: | Split-Rim : Pontificium consilium de cultura, Književni krug, Marulianum, Papinski hrvatski zavod Sv. Jeronima, 2000 |
Sažetak: | Marulićeva antropologija : Marulićeva antropologija temelji se na činjenici da je čovjek sazdan od zemlje, sličan Bogu dahom života. Zemljanost se povezuje s poniznošću, sličnost se očituje u razumnosti i jeziku, a dah života je Duh Sveti. Istočni grijeh je čin oholosti. Isus ga dokida poniznošću, kojoj je došao naučiti čovjeka. Marulić je humanist u kojega je ljudskost i poniznost povezana. A prijateljstvo je posljednja klasifikacija na zadnjem sudu. Marulić je tihi reformator prije reforme (reformacije), reforma obilježena poniznošću. |
Ključne riječi: | Marulić, Marko -- antropologija |
UDK: | 821.163.42.09 Marulić, M. : [233:572 |
Signatura | 821.163.42.09 COL 9 |
Vrsta građe: | Članak |
Knjižnica: | Zbirka komparativne književnosti, http://www.knjiznice.ffzg.hr/komparativna |
MFN: | 5486 |
|
453 |
|
ISBN: | 953-163-139-5 |
Autor: | Padovese, Luigi |
Naslov: | Marco Marulić, lettore e divulgatore dei Padri |
Matična publikacija: | Colloquia Maruliana : 9 / [uredništvo Bratislav Lučin, Mirko Tomasović]; str. 141-150 |
Impresum: | Split-Rim : Ponitficium consilium de cultura, Književni krug, Marulianum, Papinski hrvatski zavod Sv. Jeronima, 2000 |
Sažetak: | Marko Marulić, čitatelj i širitelj otačkih djela : Svaka rekonstrukcija povijesti ograničena je pisanim izvorima, ali i osobom povjesničara - njegovom kulturom i interesima. Selektivan pristup povijesnog istraživanja objašnjava razlog da je Marko Marulić, čovjek koji je stvarao religioznu i intelektualnu klimu u 15. i 16. st., među suvremenim znanstvenicima slabo poznat, iako su mu djela doživjela brojna izdanja u izvorniku i u prijevodima. Doista, u njegovom su se djelima ispreplitali ideali 'devotio moderna' s vrednotama kršćanskog humanizma, a oboma je karakteristično pozivanje na Oce, koji su uspjeli stvoriti sintezu klasične misli i kršćanske objave pa su shvaćeni kao izraz one klasične starine koja je bila uzor. U kontekstu skolastičke spekulacije i crkvene reforme kao i humanističke okrenutosti antici pozivanje na autoritet Otaca bilo je posve razumljivo. I Marulić prihvaća srednjovjekovno poimanje prema kome "Oci" obuhvaćaju sveukupno prethodno promišljanje koje je postalo crkvenom baštinom uključujući otačke tekstove, crkvene pisce, monaške regule, hagiografske tekstove i koncilske odluke. Marulićevo korištenje ranokrščanskom literaturom odražava njegovo nastojanje oko odgajanja na način koji je odgovarao idealima kršćanskog humanizma. Njegovo poznavanje otačkih djela znatno je veće nego što nam to sugerira popis knjiga njegove knjižnice. To potvrđuju navodi iz brojnih djela crkvenih otaca i povjesničara pa i apokrifa. Marulića manje zanima njihova doktrinalna vrijednost; on radije odabire primjere života i predstavlja ih kao 'auctoritates' pa makar se radilo i o apokrifnim tekstovima. I oni su, poglavito djelujući na maštu i emocije, značajno utjecali na stvaranje duhovne i kulturne klime. Tom je području kršćanske literature Marulić posvetio dosta pažnje kao i onoj monaškoj, prikladnom anegdotskom žanru karakterističnom za 'Instituciju'. Možda začuđuje manjak kritičkog osjećaja što ga Marulić pokazuje u 'Instituciji', gdje mu povijesne činjenice nisu toliko važne koliko simbolička vrijednost što su je pojedini likovi utjelovili. Očito, kritički je pristup na drugome mjestu u odnosu na poučnu i odgojnmu nakanu. U 'Evanđelistaru' pak citira tek neke Oce, i to kao egzegete, premda ponekad zadržava autonomiju u odnosu na njihovu interpretaciju. Posebno valja spomenuti Marulićev odnos prema sv. Jeronimu, koji u njegovo vrijeme uz Augustina uživa poseban ugled ukoliko utjelovljuje ideal kršćanskog humanizma sjedinjujući 'pietas' i 'eruditio'. Jeronima, kojeg naziva "naš", najviše citira: oponaša ga pišući 'De Veteris Instrumenti viris illustribus commentarium'; prihvaća njegove određene teološke postavke i dijeli neka osobna mišljenja (zanemaruje Origena i Rufina kao dobre izvore). Konačno, piše 'Vita divi Hieronymi' u hagiografsko-devocionalnom žanru gdje između ostaloga Jeronimu pripisuje i mnoga neautentična djela, od kojih je i sam mnoga posjedovao i čitao. Hrvatski je humanist svjedok kako su kršćanski tekstovi prvih stoljeća - i ne samo oni "klasičnih" otaca - bili poznati i djelatni u kršćanskoj senzibilnosti njegova vremena. 'Auctoritates' Otaca davale su upute za život i ključeve za pristup Svetom pismu. Marulić pokazuje izuzetno poznavanje i primjenu otačkih tekstova. |
Ključne riječi: | Marulić, Marko |
UDK: | 821.163.42.09 Marulić, M. : 276 |
Signatura | 821.163.42.09 COL 9 |
Vrsta građe: | Članak |
Knjižnica: | Zbirka komparativne književnosti, http://www.knjiznice.ffzg.hr/komparativna |
MFN: | 5485 |
|
454 |
|
ISBN: | 953-163-139-5 |
Autor: | Parlov, Mladen |
Naslov: | La Scrittura nelle opere e nalla spiritualita di Marulić |
Matična publikacija: | Colloquia Maruliana : 9 / [uredništvo Bratislav Lučin, Mirko Tomasović]; str. 125-138 |
Impresum: | Split-Rim : Ponitficium cconsilium de cultura, Književni krug, Marulianum, Papinski hrvatski zavod Sv. Jeronima, 2000 |
Sažetak: | Sveto pismo u djelima i duhovnosti Marka Marulića : Marko Marulić (1450-1524), renesansni književnik, pjesnik i humanist, bio je također i duhovni učitelj koji je svojim djelima izvršio određeni utjecaj na duhovnost XVI. i XVII. stoljeća. Kao duhovni učitelj nije izradio jednu cjelovitu, sistematsku duhovnu nauku. Ipak, njegova su djela prepuna savjeta koji se odnose na duhovni život nadasve pod vidom stjecanja kreposti te borbe protiv grijeha i bijega od poroka. U tom pogledu on preporučuje, savjetuje svojim čitateljima brojna neophodna sredstva kako bi mogli živjeti autentičan kršćanski život. Među svim sredstvima koja trebaju dovesti čitatelja do kršćanskog savršenstva tj. do svetosti, Marulić posebno mjesto dodjeljuje svakodnevnom čitanju Svetoga pisma. Za njega Bog progovara čovjeku i otkriva mu što treba vjerovati, čemu se nadati te što činiti kako bi dospio u vječno blaženstvo. Sam Bog je i garant istina koje su sadržane u Pismu. Osim što Sveto pismo sadrži norme kršćanskog življenja, ono, prema Maruliću, uči kako steći božansku mudrost tj. kako postati istinski mudar. A božansku mudrost, koja se otkriva i koju upoznajemo u Svetome pismu, jest jedina koja može dovesti čovjeka do vječnog blaženstva. Slijedeći prethodnu teološko-duhovnu tradiciju Marulić prepoznaje u Kristu personificiranu Božju mudrost koja se skriva unutar stranica svetih spisa i koju je, želi li se doći u blaženstvo, nužno upoznati. Stoga pronaći Krista znači pronaći spasenje. Eto zbog čega za Marulića ne postoji drugi put spasenja izvan Krista niti nekakva druga mudrost osim kršćanske, sadržane u božanskim spisima. Stoga čitanje, meditacija Svetog pisma postaje obveza kojoj nijedan kršćanin ne može i ne smije izbjeći. |
Ključne riječi: | Marulić, Marko -- Sveto pismo |
UDK: | 821.163.42.09 Marulić, M. : 22 |
Signatura | 821.163.42.09 COL 9 |
Vrsta građe: | Članak |
Knjižnica: | Zbirka komparativne književnosti, http://www.knjiznice.ffzg.hr/komparativna |
MFN: | 5484 |
|
455 |
|
ISBN: | 953-163-139-5 |
Autor: | Perić, Ratko |
Naslov: | L'influssso di Marulić sulla spititualita |
Matična publikacija: | Colloquia Maruliana : 9 / [uredništvo Bratislav Lučin, Mirko Tomasović]; str. 115-122 |
Impresum: | Split-Rim : Pontificium consilium de cultura, Književni krug, Marulianum, papinski hrvatski zavod Sv. Jeronima, 2000 |
Sažetak: | Utjecaj Marka Marulića na duhovnost : Matko Marulić, nazvan "ocem hrvatske književnosti" i "ocem hrvatske publicistike", poznat ne samo kao trojezični pisac na prijevoju sa 15. na 16. stoljeće, nego i kao duhovni muž, ostavio je bogatu biblioteku svojih djela, izvodnih i prevedenih, koja su široko utjecla na duhovnost kroz stoljeća. Dok su neki drugi autori nastojali pokazati utjecaj Marka Marulića, na njegova djela, ovdje se više izd za tim dad se istakne Marulićev utjecaj ne toliko na duhovne pisce, koliko općenito na čitatelje, bogoslove, misionare i njihovu duhovnost i kršćanski život. Marulić je ostavio više od 40 djela na hrvatskom, talijanskom i latinskom jeziku, pisanih u rasponu od 50 plodonosnih godina, a ta su mu djela do sada, u pola tisućljeća, doživjela više od 530 izdanja i mnoštvo prijevoda na razne jezike: češki, engleski, francuski, holandski, japanski, mađarski, njemački, slovački, slovenski, španjolski. Već je po tome vidljivo koliko je Marulićev književni i kršćanski opus utjecao na opću duhovnu klimu i kulturu u Europi. godine 1522, kad mu je Domovina krvarila zbog turskih najezda, Marulić se, domoljubno zabrinut za Hrvatsku i Katolički crkvu u njoj, obratio papi Hadrijanu VI. moleći ga da se protiv zajedničkog neprijatelja odgovori zajedničkim snagama. Međutim, u to doba, prema riječima samoga pape Hadrijana, i službenici Svete Stolice nalaze se u takvu stanju da njima treba pomagati kako bi se izvukli na čistinu. Marulić koji je tražio fizičku pomoć Zapada, pružao je tome istome Zapadu duhovnu pomoć preko svojih evangelistara i drugih libara. Marulić je jedan od najistaknutijih katoličkih laika svoga doba, koji se svojim djelima i svojim životom zauzeo za obnovu Crkve iznutra. Njegov utjecaj valja tražiti u promicanju katoličke reforme i u obrani kršćanskih istina protiv pretjeranih humanista. Njegov je utjecaj sve više rastao kako se Europom širio Lutherov protestantizam odnosno evangelizam, jer se Marulić pokazao kao siguran autor, vjeran Bibliji, predaji i učiteljstvu. Ako se doda da se naš pisac služio elegantnim stilom, briljantonom frazom, na razini ponajboljih humanista pjesnika i prozaika, posebno privlačnim primjerima, taj tujecaj nije mogao ostati bez ploda. Sve do danas: kad njegove ideje i djela promovira na samo domaći afirmirani Književni krug 'Marulianum', nego i vrijedni europski marulolozi. |
Ključne riječi: | Marulić, Marko -- duhovnost |
UDK: | 821.163.42.09 |
Signatura | 821.163.42.09 COL 9 |
Vrsta građe: | Članak |
Knjižnica: | Zbirka komparativne književnosti, http://www.knjiznice.ffzg.hr/komparativna |
MFN: | 5483 |
|
456 |
|
ISBN: | 953-163-139-5 |
Autor: | Béné, Charles |
Naslov: | Marulić, maitre de vie chrétienne dans une Europe en crise |
Matična publikacija: | Colloquia Maruliana : 9 / [uredništvo Bratislav Lulčin, Mirko Tomasović]; str. 95-113 |
Impresum: | Split-Rim : Pontificium consilium de cultura, Književni krug, Marulianum, papinski hrvatski zavod Sv. Jeronima, 2000 |
Sažetak: | Marulić, učitelj kršćanskog života Europe u krizi : deset godina maruloloških proučavanja donijele su nam otkrića o iznimnoj proširenosti većih Marulićevih latinskih djela: 'Evanđelistara' i 'Institucije'. Osobito je zanimljiva, možda jedinstvena pojava u povijesti nakladništva da je ovo drugo djelo, koje je nastalo krajem 15. st. i bilo je - ponešto olako - karakterizirano kao "srednjovjekovno", u tri navrata doživjelo svojevrsno "uskrsnuće", i to znatno poslije smrti svojega auktora. Naša je namjera pokazati da ta djela svoju postojanu nezaobilaznost u svjetu koji se uvelike mijenjao duguju baš bogatstvu duhovnosti, upravo sveprisutne duhovnosti što je u njima nalazimo. Učitelj kršćanskog života: u tom se svojstvu Marulić pokazivao svojim uzastopnim nakladnicima, u tom su ga svojstvu prihvatili jednako najveći crkveni redovi (prvo franjevci i dominikanci, zatim isusovci), kao i duhovnici, polemičari, pa čak i mučenici, posredstvom brojnih izdanja i prijevoda 'Evanđelistara' i, osobito, 'Institucije', što su se pojavljivala sve do posljednjih desetljeća 17. stoljeća. ...Jedinstvenost u nakladničkoj povijesti sastoji se u tome što je jedno te isto djelo u kako uzburkanim vremenima moglo udovoljiti tako različitim očekivanjima. Valja reći kako, dajući prvo mjesto uvijek Bibliji, uzdržavajući se od nespretnih kritika ili podrugivanja, ono nikada nije steklo neprijatelje; Marulićevo je djelo stoga prirodno ostalo uočljivo prisutno sve do kraja 15. pa do posljednjih godina 17. stoljeća. |
Ključne riječi: | Marulić, Marko |
UDK: | 821.163.42.091 Marulić, M. |
Signatura | 821.163.42.09 COL 9 |
Vrsta građe: | Članak |
Knjižnica: | Zbirka komparativne književnosti, http://www.knjiznice.ffzg.hr/komparativna |
MFN: | 5482 |
|
457 |
|
ISBN: | 953-163-139-5 |
Autor: | Tomasović, Mirko |
Naslov: | Marko Marulić e la letteratura croata |
Matična publikacija: | Colloquia Maruliana : 9 / [uredništvo Bratislav Lučin, Mirko Tomasović]; str. 77-91 |
Impresum: | Split-Rim : Pontificarioum consilium de cultura, Književni krug, Marulianum, Papinski hrvatski zavod Sv. Jeronima, 2000 |
Sažetak: | Marko Marulić i hrvatska književnost : Općeprihvaćeni naziv "otac hrvatske književnosti" Marulić duguje ponajprije spjevu 'Judita'. Iako nije najstarija pjesnička knjiga, ni najstariji hrvatski ep, ni najčitanija hrvatska knjiga, 'Judita' je postala zaštitni znak "harvacke" stihotvorbe, dokazavši mogućnost primjene humanističkog visokog stila i mjerila u "pučkom" idiomu, i potaknula procvat poezije na hrvatskom jeziku. U 'Juditi' je pjevao u dvanaestercu s četverostrukom rimom koji će funkcionirati kao znamen Marulićeva bašćinstva i intertekstualne prepoznatljivosti. Marula je vodilo geslo: ostati vjeran vlastitim korijenima i istodobno razvijati i ostvarivati duhovna i umjetnička dobra prema europskim kršćanskim kriterijima i vrijednostima. Već za života izazvao je poštovanje, osobito mlađih splitskih humanista, o čemu svjedoče brojne mu pohvalnice. O recepciji Marulićeva djela svjedoče osim P. Hektorovića, I. Crijevića i Zadrani P. Zoranić, B. Karnarutić, Š. Budinić, J. Baraković, B. Kašić. Osim njih, i J. Habdelić, P. R. Vitezović, R. Levaković, A. Vitaljić, I. Dražić, I. Mažuranić, I. Kukuljević, što izravno, što neizravno referiraju Marulićev utjecaj i slavu. S jubilejom 1901. g. Marulić izinova postaje težišna točka književnog stvaralaštva i preispitivanja u vlastitoj leksičkoj i pjesničkoj baštini. Mnogi su pjesnici, pripovjedači i kritičari progovorili o Maruliću, a pisac 'Judite' susreće se s fikcionalnim djelima V. Deželića, S. Novaka i V. Nazora, te u skazanjima V. Lozovine, G. Bulata, Milana Begovića, F. Markovića i Krste Pavelića. Najplodotvornije se Marulićeva inspirativnost ogleda u hrvatskoj poeziji. Gjuro Arnold, V. Nazor, V. Čerina, T. Ujević, T. P. Marović samo su neki u čijim se stihovima pojavljuje Marulićev lik. Štoviše, bilo je i pokušaja oponašanja samog Marulića (V. Nazor i V. Kovačić); zahvaljujući Ujevićevoj modernističkoj simulaciji, tj. upotrebi nekih Marulićevih izraza, oni prestaju biti arhaizmi i vraćaju se u moderni pjesnički leksik. No, tek u postmodernističkoj poeziji uspostavljen ne istinski dosluh s Marulovom tvorbom, u čemu ključna uloga pripada T. P. Maroviću. Kod njega su metrika i leksik Marulićeva spjeva funkcionirali u pjesničkom činu gotovo petsto godina nakon nastanka. Zahvaljujući Marovićevoj 'Suprotiva' Marulićev je stih ušao u suvremeno pjesništvo bilo kao postmodernistički postupak, bilo kao novostilizirana uspomena na "oca hrvatske književnosti". U takvoj njegovoj reinstalaciji posebno se ističe Tonko Maroević u čijoj se scenskoj adaptaciji 'Judite' teško razaznaju njegovi umetci jer su toliko prilagođeni Marulićevom stilu i rimariju. Marulićev se utjecaj reflektira i kod A. Stamaća i L. Paljetka te mnogih suvremenih mediteranskih i kontinentalnih pjesnika (S. Adamić, S. Diana, J. Fiamengo...)... |
Ključne riječi: | Marulić, Marko -- hrvatska književnost |
UDK: | 821.163.42.091 Marulić, M. : 821.163.42(091) |
Signatura | 821.163.42.09 COL 9 |
Vrsta građe: | Članak |
Knjižnica: | Zbirka komparativne književnosti, http://www.knjiznice.ffzg.hr/komparativna |
MFN: | 5481 |
|
458 |
|
ISBN: | 953-163-139-5 |
Autor: | Lučin, Bratislav |
Naslov: | Gli 'studia humanitatis' del Marulić |
Matična publikacija: | Colloquia Maruliana : 9 / [uredništvo Bratislav Lučin, Mirko Tomasović]; str. 57-75 |
Impresum: | Split-Rim : Pontificium consilium de cultura, Književni krug, Marulianum, 2000 |
Sažetak: | 'Studia humanitatis' Marka Marulića : Marulić se s disciplinama 'studia humanitatis' (gramatika, retorika, povijest, pjesništvo, moralna filozofija) upoznao već tijekom školovanja u Splitu. Sačuvani katalog njegove knjižnice svjedoči da je bio jednako sustavno i obuhvatno načitan u spomenutim područjima humanističkog obrazovanja kao i u 'studia divinitatis'. Humanističke su discipline bitan dio njegova stvaralačkog djelokruga, te uvjetuju književni oblik, a dijelom i sadržaj njegovih djela. On doduše nije pisao gramatičke ni poetičke traktate, ni svjetovne biografije, ni odgojno-obrazovne priručnike za kraljeviće i sl. No opseg Marulićevih spisateljskih interesa u mnogočemu se podudarao s opsegom i naravi 'studia humanitatis': napisao je antikvarski komentar s filološkim primjesama ('In epigrammata priscorum commentarius'); stvorio je nekoliko izvrsnih djela na području svjetovne i svete retorike ('Epistola ad Adrianum VI. Pont. Max.'; 'De ultimo Christi iudiceo Marci Marulie sermo'); posvjedočio je zanimanje za antičku, zavičajnu i nacionalnu povijest ('In epigrammata priscorum commentariou'; 'In eos qui baetum Hieronymum Italum fuisse contendunt'; 'Regum Dalmatiae et Croatie gesta'); stvorio je pjesnički opus nesvakidašnjeg tematskog i žanrovskog raspona (epovi 'Judita' i 'Daudias', himni, poslanice, elegije, epigrami itd.), a manje ili više izravno iznio je svoju poetiku epa (posveta 'Judite'; 'Dialogus de Hercule'); njegova moralnodidaktička djela ('De institutione bene uiuendi'; 'Euangelistarium') pisana su u književno stiliziranu obliku i okrenuta su praktičnom kršćanskom životu. Sva je ta područja Marulić prožimao svojom dubokom pobožnošću i gotovo sva je djela usmjerio k moralnoj pouci i promicanju temeljnih kršćanskih zasada. Da je i takav postupak bio legitimni dio humanističkog pristupa književnosti, najjasnije sjvedoči nazočnost koncepata 'theologia rhetorica' i 'theologia poetica' u njegovu djelu. |
Ključne riječi: | Marulić, Marko |
UDK: | 821.163.42.09 Marulić, M. : 168.522 |
Signatura | 821.163.42.09 COL 9 |
Vrsta građe: | Članak |
Knjižnica: | Zbirka komparativne književnosti, http://www.knjiznice.ffzg.hr/komparativna |
MFN: | 5480 |
|
459 |
|
ISBN: | 953-163-139-5 |
Autor: | Glavičić, Branimir |
Naslov: | Marko Marulić - latinista croato d'importanza mondiale |
Matična publikacija: | Colloquia Maruliana : 9 / [uredništvo Bratislav Lučin, Mirko Tomasović]; str. 49-55 |
Impresum: | Split-Rim : Pontificium consilium de cultura, Književni krug, Marulianum, 2000 |
Sažetak: | Marko Marulić - hrvatski latinist svjetskog značenja : Iz kratka pregleda cjelokupne Marulićeve djelatnosti u latinskom jeziku razvidno je da mu je osnovna preokupacija i trajna intencija bila religiozno-moralna pouka. Bio je duboko religiozan pa se sustavno i obilno napajao Biblijom i patristikom, ali i grčko-rimskom starinom, onim autorima koji su po njegovu sudu bili upotrebljivi za izlaganje načela njemu najmilije znanosti - etike. U njegovu latinskom opusu uočljivi su neki vrhunski kulturno-povijesni dometi: svjetski bestseller 'De institutione bene vivendi per exempla sanctorum'; europski respektabilan religiozno-moralni priručnik 'Evangelistarium' i kristološka rasprava 'De humilitate et gloria Christi'; najbolji ep hrvatskoga humanizma 'Davidias'; najviše objavljivana u svijetu hrvatska pjesma 'Carmen de doctrina domini nostri Jesu Christi pendentis in cruce'. Međutim, od svojevremeno općepoznata u svijetu pisca, latinski Marulić u potonjim stoljećima tone u zaborav dijeleći time sudbinu jezika u kojem je najradije stvarao. Sveden u uske nacionalne okvire, u domovini nije bio izdavan ni, s rijetkim izuzetcima, prevođen sve do naših dana. Prekretnicu u tom pogledu čini pronalazak velebnog epa 'Davidias' te pokretanje edicije Marulićevih sabranih djela (Književni krug Split), čija su znanstvena izdanja svrnula na se pozornost strane javnosti, koja je prva uočila svjetske dimenzije Marulićeva latinskog opusa te izraila potrebu da se počne s prevođenjem na engleski. Time se pak već nazire mogućnost da Marulić u dogledno vrijeme postane bar donekle ono što je u svoje vrijeme doista bio - pisac svjetskoga glasa. |
Ključne riječi: | Marulić, Marko -- latinist |
UDK: | 821.163.42.09 Marulić, M. : 241 |
Signatura | 821.163.42.09 COL 9 |
Vrsta građe: | Članak |
Knjižnica: | Zbirka komparativne književnosti, http://www.knjiznice.ffzg.hr/komparativna |
MFN: | 5479 |
|
460 |
|
ISBN: | 953-163-139-5 |
Autor: | Krasić, Stjepan |
Naslov: | La vita e la formazione di Marco Marulić |
Matična publikacija: | Colloquia Maruliana : 9 / [uredništvo Bratislav Lučin, Mirko Tomasović]; str. 31-45 |
Impresum: | Split-Rim : Pontificium consilium de cultura, Književni krug, Marulianum, 2000 |
Sažetak: | Marulićev život i izobrazba : Pravilo da se pisca i njegovo djelo može shvatiti ako ih se promatra u povijesnom kontekstu, u kojem je pisac živio i djelovao, posebno vrijedi za Marulića koji na neki način u sebi odražava i sintetizira velik dio problematike onodobnoga hrvatskog trenutka. Njega obilježavaju dva suprotna momenta: s jedne strane renesansni humanizam i naglašena osjetljivost za kulturne vrijednosti, osobito entuzijazam za klasičnu starinu. Kulturno buđenje zahvatilo je i Hrvatsku: osobito je snažno u primorju i gotovo da nema grada koji se ne bi ponosio bar nekim umjetnikom, znanstvenikom, književnikom ili filozofom. Niz imena protagonista ovog razdoblja što ih autor navodi svjedoči hrvatsku participaciju u tom kulturnom trenutku Europe. No, žar građanskog, umjetničkog i kulturnog života gasila je prijeteća nazočnost otomanskih osvajača i to je drugo obilježje Marulićeva miljea. Takva situacija nije bila samo taška nego za neke i poticajna da joj se svim silama suprotstave i odupru. Jedan od tih bijaše i Marko Marulić. Marulićev život poznajemo u osnovnim crtama uglavnom zahvaljujući njegovu suvremeniku i prijatelju Franji Božićeviću. Zbog prijateljstva i divljenja, koje ga je vezalo uz Marulića, Božićevićev je opis Marulića uljepšan i idealiziran, ali ipak ostaje temeljnim izvorom za upoznavanje njegova lika. Slijedeći, dakle, Božićevića, autor donosi kako se Marko Marulić rodio u uglednoj i dobrostojećoj splitskoj obitelji 18. kolovoza 1450. Osnovno obrazovanje stekao je u školi gramatike Girolama Picentina, tako da je veoma mlad pisao pjesme. Sa 24 godine proslavio se vrsnim panegirikom u čast dužda Nikole Marcella. Autor donosi i Božićevićev idealizirani oblik Marulićeva karaktera: iako veoma obrazovan, on se nije hvastao svojim znanjem koje je očitovao više privatno nego javno; ...Nadalje autor ističe ne samo Marulićevu izvanrednu intelektualnu sposobnost, nego i visoku kulturu, plod odgovarajuće školske i intelektualne izobrazbe. Gdje je ovladao trima jezicima do stupnja literarnih suptilnosti, gdje je izučio klasičnu literaturu, filozofiju, teologiju, povijest, duhovnost i druge discipline kojima u svojim djelima suvereno vlada? Kasniji Marulićevi životopisci navode da su mu učitelji osim Girolama Picentina bili Colla Firmiano i Tideo Acciarini te da je studirao pravo u Padovi, međutim o tome još uvijek nema čvrstih dokaza. Letimičnim uvidom u Marulićev opus autor ukazuje na književnu vrsnoću, upućenost u klasičnu starinu, biblijsku i teološku utemeljenost te domoljubni osjećaj kojima je prožet. Posebno ističe da je Marulić čovjek vjernik i teolog, da su mu djela impregnirana duhovnošću koja se nadahnjivala kršćanskim humanizmom koji susrećemo i u drugih velikih mislilaca njegovih suvremenika. 'Litterae humanae', tj. klasični autori i 'litterae divinae', tj, Sv. pismo, oci i veliki srednjovjekovni teolozi, dva su izvora nadahnuća. Osim toga, u Marulićevim su djelima zamjetna mnoga obilježja pokreta 'devotio moderna': kršćanski humanizam i uzvišena duhovnost koji se verificiraju u svekodnevnom životu na neki način objašnjavaju izuzetnu recepciju Marulićevih djela u svijetu koji se bio zasitio skolastičkom spekulacijom i s 'litterae humaniores' drugih humanista. Njegovo katoličko pravovjerje, teološka dubina, njegova lirika i žar kojim nudi kršćanski sadržaj u klasičnoj književnoj formi doprinijeli su izvanrednoj popularnosti njegovih djela različitim tipovima čitatelja. Svojim djelima na pučkom - hrvatskom jeziku Marulić si je osigurao istaknuto mjesto u nacionalnoj kulturi, a djelima na latinskom tako reći u čitavom svijetu. |
Ključne riječi: | Marulić, Marko -- život i obrazovanje |
UDK: | 371.255.1:929 Marulić, M. |
Signatura | 821.163.42.09 COL 9 |
Vrsta građe: | Članak |
Knjižnica: | Zbirka komparativne književnosti, http://www.knjiznice.ffzg.hr/komparativna |
MFN: | 5478 |
|
461 |
|
ISBN: | 953-163-139-5 |
Autor: | Kovačić, Slavko |
Naslov: | Il contesto storico, civile ed ecclesiastico di Spalato al tempo di Marulić |
Matična publikacija: | Colloquia Maruliana : 9 / [uredništvo Bratislav Lučin, Mirko Tomasović]; str. 21- 31 |
Impresum: | Split-Rim : Pontificium consilium de cultura, Književni krug, Marulianum, 2000 |
Sažetak: | Povijesni, društveni i crkveni kontekst Splita Marulićeva vremena : Spit, koji se razvio iz palače Dioklecijana i naslje izbjeglih Salonitanaca, postao je dalmatinski grad unutar hrvatskoga kraljevstva. Kao primorski sredozemni grad nužno je održavao veze s ostalim jadranskim gradovima. Gubitak samostalnosti 1420., otkad je Split stoljećima ostao pod venecijanskom vlešću, negativno se odrazio i na društveni i na crkveni život. Za splitske nadbiskupe imenovani su članovi talijanskih plemoćkih obitelji, koji često osim počasnog naslova i beneficija nisu imali ništa s dodijeljenom in dijecezom. Tako su tijekom Marulićeva 74-godišnjeg života nadbiskupi bili više odsutni nego prisutni u Splitu, a i kad su bibi prisutni, veća im je briga znala biti njihov materijalni prosperitet nego povjeereno im stado. Marulićev je humanistički krug unosti svjetlo u kulturni, društveni i crkveni život zavičaja koji je proživljavao teške, tako reći apokaliptičke dane zbog neposredne turske opasnosti. svojim latinskim djelima Marulić je dosegnuo eiropske i svjetske horizonte. |
Ključne riječi: | Marulić, Marko -- Split |
UDK: | 949.75 Split "14/15" |
Signatura | 821.163.42.09 COL 9 |
Vrsta građe: | Članak |
Knjižnica: | Zbirka komparativne književnosti, http://www.knjiznice.ffzg.hr/komparativna |
MFN: | 5477 |
|
462 |
|
ISBN: | 953-163-139-5 |
Autor: | Mrkonjić, Tomislav |
Naslov: | Il contesto storico del Mediterraneo nella seconda meta del Quattrocento e nel primo Cinquecento |
Matična publikacija: | Colloquia Maruliana : 9 / [uredništvo Bratislav Lučin, Mirko Tomasović]; str. 11-18 |
Impresum: | Split-Rim : Pontificium consilium de cultura, Književni krug, Marulianum, 2000 |
Sažetak: | Povijesno-kulturni kontekst Sredozemlja u drugoj polovici 15. i u prvoj polovici 16. st. : Autor u glevnim crtama opisuje društveno-političko stanje u hrvatskim krajevima na kraju 15. i početkom 16. stoljeća. tekst ima funkciju uvoda u ostala predavanja koja slijede sažimajući poznate povijesne činjenice kojes se odnose na Hrvatsku u širem smislu, te na Dalmaciju, Republiku Veneciju, Papinsku državu i uopće na stanje u jadranskom dijelu Mediterana; tj. na ambijent u kojem je živio i djelovao Marko Marulić. Na koncu ističe pitanje međusobnih odnosa između stanovnika dviju jadranskih obala i njihova međusobnog prožimanja, odnosno utjecaja Venecije na kulturu i socijalni život Hrvatske i posebice dalmacije, te doprinosa stanovnika istočne jadranske obale venecijanskoj i uopće talijanskoj i mediteranskoj kulturi. |
Ključne riječi: | Marulić, Marko * Sredozemlje - 15. stoljeće -- 16. stoljeće |
UDK: | 821.163.42.09 |
Signatura | 821.163.42.09 COL 9 |
Vrsta građe: | Članak |
Knjižnica: | Zbirka komparativne književnosti, http://www.knjiznice.ffzg.hr/komparativna |
MFN: | 5476 |
|
463 |
|
|
464 |
|
Autor: | Oliverira, Ernesto Veiga de |
Naslov: | Casas da Maia |
Matična publikacija: | Trabalhos de antropologia e etnologia ; fasc. 1-2, vol. 15 / 55-72 str |
Impresum: | Porto : Instituto para a alta cultura, 1957 |
Napomena: | P.o |
Ključne riječi: | kuće * arhitektura |
UDK: | 39:72=134.2 |
Signatura | ET ex libris Milovan Gavazzi - 3313 |
Vrsta građe: | Članak |
Knjižnica: | Zbirka etnologije, http://www.knjiznice.ffzg.hr/etnologija |
MFN: | 3109 |
|
465 |
|
Autor: | Oliverira, Ernesto Veiga de |
Naslov: | Casas de Esposende |
Matična publikacija: | Trabalhos de antropologia e etnologia ; fasc. 1-2, vol. 15 / 73-84 str |
Impresum: | Porto : Instituto para a alta cultura, 1957 |
Napomena: | P.o |
Ključne riječi: | kuće * arhitektura |
UDK: | 39:72=134.2 |
Signatura | ET ex libris Milovan Gavazzi - 3312 |
Vrsta građe: | Članak |
Knjižnica: | Zbirka etnologije, http://www.knjiznice.ffzg.hr/etnologija |
MFN: | 3108 |
|
466 |
|
Autor: | Oliverira, Ernesto Veiga de |
Naslov: | Casas da murtosa |
Matična publikacija: | Trabalhos de antropologia e etnologia ; fasc. 3-4, vol. 15 / 1-25 str |
Impresum: | Porto : Instituto para a alta cultura, 1957 |
Napomena: | P.o |
Ključne riječi: | kuće * arhitektura |
UDK: | 39:72=134.2 |
Signatura | ET ex libris Milovan Gavazzi - 3311 |
Vrsta građe: | Članak |
Knjižnica: | Zbirka etnologije, http://www.knjiznice.ffzg.hr/etnologija |
MFN: | 3107 |
|
467 |
|
Autor: | Oliverira, Ernesto Veiga de |
Naslov: | Casas de pescadores da Povoa de Varzim |
Matična publikacija: | Trabalhos de antropologia e etnologia ; fasc. 3-4, vol. 15 / 1-50 str |
Impresum: | Porto : Instituto para a alta cultura, 1957 |
Napomena: | P.o |
Ključne riječi: | arhitektura * naselja |
UDK: | 39:72=134.2 |
Signatura | ET ex libris Milovan Gavazzi - 3310 |
Vrsta građe: | Članak |
Knjižnica: | Zbirka etnologije, http://www.knjiznice.ffzg.hr/etnologija |
MFN: | 3106 |
|
468 |
|
Autor: | Oliverira, Ernesto Veiga de |
Naslov: | Pisoes portugueses |
Matična publikacija: | Trabalhos de antropologia e etnologia ; fasc. 1-2, vol. 18 / 1-62 str |
Impresum: | Porto : Instituto para a alta cultura, 1960 |
Napomena: | P.o |
Ključne riječi: | Portugal * rad * mlin |
UDK: | 331(469)=134.2 |
Signatura | ET ex libris Milovan Gavazzi - 3309 |
Vrsta građe: | Članak |
Knjižnica: | Zbirka etnologije, http://www.knjiznice.ffzg.hr/etnologija |
MFN: | 3105 |
|
469 |
|
Autor: | Galhano, Fernando |
Naslov: | Cestaria de Entre Douro e Minho |
Matična publikacija: | Trabalhos de antropologia e etnologia ; fasc. 3-4, vol. 18 / 257-335 str |
Impresum: | Porto : Instituto para a alta cultura, 1961 |
Napomena: | P.o |
Ključne riječi: | ručni rad * pletenje * košare |
UDK: | 331=134.2 |
Signatura | ET ex libris Milovan Gavazzi - 3308 |
Vrsta građe: | Članak |
Knjižnica: | Zbirka etnologije, http://www.knjiznice.ffzg.hr/etnologija |
MFN: | 3104 |
|
470 |
|
|
471 |
|
|
472 |
|
|
473 |
|
|
474 |
|
|
475 |
|
|
476 |
|
|
477 |
|
|
478 |
|
|
479 |
|
|
480 |
|
|
481 |
|
|
482 |
|
|
483 |
|
|
484 |
|
|
485 |
|
|
486 |
|
|
487 |
|
|
488 |
|
|
489 |
|
|
|
<<
1 2 3 4
|
Upit: Publisher_swish=(Cultura ) |