PSIHOLO©KI ASPEKTI NEZAPOSLENOSTI: zbornik radova XII. ljetne psihologijske ¹kole, Silba, 2002.  
     pretra¾ivanje Pretra¾i! .. Naslovnica .. Impresum .. Sadr¾aj .. Pretra¾ivanje .. Studenti .. Linkovi ..  
Sadr¾aj:
Uvodne napomene
 
1. Odreðenje i razmjeri nezaposlenosti
 
2. Uzroci nezaposlenosti
 
3. Psiholo¹ke i socijalne
posljedice nezaposlenosti
 
4. Suoèavanje pojedinca s nezaposleno¹æu
 

4.1. Neke opæenite
spoznaje o stresu i
strategijama
suoèavanja

4.2. Metodolo¹ki
pristupi u
istra¾ivanjima
suoèavanja s
nezaposleno¹æu

4.3. Glavne strategije
suoèavanja s
nezaposleno¹æu,
antecedenti i ishodi

4.4. Model suoèavanja
s gubitkom posla i
empirijska provjera
iznesenih
pretpostavki

4.5. Integrativni
procesni model
suoèavanja s
nezaposleno¹æu

 
5. Suzbijanje nezaposlenosti
 
Literatura
 

4.1. Neke opæenite spoznaje o stresu i strategijama suoèavanja

Vesna Pli¹ko

Pod pojmom stres najèe¹æe podrazumijevamo fiziolo¹ki, bihevioralni ili emocionalni odgovor organizma na neku prijeteæu situaciju. Na fiziolo¹kom planu stres se oèituje u poveæanoj koncentraciji nekih hormona u krvi, poveæanoj provodljivosti ko¾e, ubrzanom pulsu, povi¹enom krvnom tlaku, ¾eluèanim tegobama, glavobolji, stanju hipertenzije, a nedavna istra¾ivanja ukazuju na to da bi stres mogao negativno djelovati i na cjelokupni imunitet organizma. To bi znaèilo da je stres povezan i s bolestima kao ¹to su tumori i alergije (Zakowski, Hall i Baum, 1992). Osim toga, u stanju stresa javljaju se i neugodna èuvstva straha, srd¾be, bespomoænosti, te opæi osjeæaj nelagode i uznemirenosti. Nekada se stres mo¾e oèitovati i u pona¹anju, kroz ekspresivne znakove èuvstava ili kroz promjene u kognitivnom funkcioniranju (npr. kroz promjene u efikasnosti rje¹avanja problema). Nezaposlenost veæini ljudi predstavlja sna¾an izvor stresa s kojim se suoèavaju na razlièite naèine. Stoga je poznavanje opæih strategija suoèavanja sa stresom kao i opæenitih teorija stresa va¾no za razumijevanje reakcija izazvanih nekim specifiènim stresorima, poput gubitka posla ili stanja nezaposlenosti (Davidson i Neale, 1999).

Svakako najpoznatiji i najutjecajniji autor u ovom podruèju je amerièki psiholog Richard Lazarus. On je postavio do danas najpoznatiji teorijski model stresa i konstruirao nekoliko psiholo¹kih mjernih instrumenata za dijagnostiku kvalitete i intenziteta do¾ivljaja stresa, te strategija suoèavanja (Lazarus, 1966). Prema njegovom mi¹ljenju i nalazima, èovjek prolazi kroz tri procesa kada je izlo¾en stresu. U prvoj fazi procjene percipira neku vrstu prijetnje, zatim slijedi proces osvje¹tavanja svih moguæih reakcija na prijetnju i tek nakon toga slijedi reakcija, odnosno neki od moguæih naèina suoèavanja. Drugim rijeèima, sam dogaðaj predstavlja samo potencijalni izvor stresa ili stresor, a pojava i intenzitet stresa su subjektivno odreðeni. Oni ovise o tome kako osoba percipira situaciju. O stresu govorimo u situaciji kada osoba procjenjuje da postavljeni zahtjevi nadma¹uju njezine sposobnosti prilagodbe.

Osim razlika u do¾ivljaju, postoje i individualne razlike u naèinu suoèavanja sa stresom. Iz ove teorije proiza¹ao je jo¹ i danas najpoznatiji i najèe¹æe kori¹ten instrument za mjerenje naèina suoèavanja sa stresom (Folkman i Lazarus, 1980). Upitnik je nazvan Naèini suoèavanja (engl. Ways of Coping) i temelji se na Lazarusovoj distinkciji dvije osnovne strategije suoèavanja. To su: suoèavanje usmjereno na problem (engl. problem focused coping) i suoèavanje usmjereno na emocije (engl. emotion focused coping). Prva strategija odnosi se na nastojanje da se situacija izmijeni i da se ukloni izvor stresa, a druga se temelji na ubla¾avanju efekata negativnih emocija koje stresor izaziva. U stvarnosti su prisutne obje tendencije ali u razlièitoj mjeri. Ljudi se nikada ne opredjeljuju samo za jednu strategiju suoèavanja, pa mo¾emo govoriti samo o reakciji koja je kod njih dominantna u odnosu na strategije koje su manje izra¾ene. Kada osoba smatra da mo¾e ne¹to konstruktivno uèiniti kako bi rje¹ila problem, obièno je dominantno problemu usmjereno suoèavanje, a ako situaciju percipira kao bezizlaznu, obièno je fokusirana na bavljenje emocijama. To nisu suprotni polovi istog kontinuuma i jedna strategija ne iskljuèuje drugu. Iako jo¹ uvijek prisutna u literaturi, takva podjela se pokazala previ¹e pojednostavljenom. Faktorske analize rezultata koje je pru¾io ovaj upitnik sugeriraju da se u osnovi razlièitih reakcija na stres nalazi vi¹e od dva faktora i da se ne mo¾e pojednostavljeno govoriti o adaptivnom - problemu usmjerenom i neadaptivnom - emocijama usmjerenom reagiranju (Aldwin, Folkman, Schaefer, Coyne & Lazarus, 1980; Aldwin & Reverson, 1987; Scheier, Weintraub & Carver, 1986). Zbog toga se javila potreba za instrumentima koji bi mjerili ove specifiène faktore ili strategije suoèavanja sa stresom. Meðu njima izdvajamo COPE (engl. rijeè cope oznaèava glagol suoèiti se, op. a.) upitnik koji su konstruirali Carver, Scheier i Weintraub (1989) na temelju teorijski pretpostavljenih dimenzija.

Autori su, na temelju teoretskih modela i empirijskih nalaza drugih autora, unaprijed pretpostavili postojanje 13 dimenzija suoèavanja sa stresom. Sastavili su skale od po èetiri èestice za svaku od tih pretpostavljenih dimenzija koje su testirali metodom faktorske analize. Prva dimenzija odnosila se na AKTIVNO SUOÈAVANJE, to jest poduzimanje konkretnih aktivnosti za otklanjanje stresora ili umanjivanje njihovog djelovanja. Druga dimenzija je PLANIRANJE, ¹to znaèi promi¹ljanje o moguæim naèinima suoèavanja sa stresom i odabir strategija djelovanja. Ostale utvrðene dimenzije su: ZANEMARIVANJE DRUGIH AKTIVNOSTI - podrazumijeva ostavljanje po strani drugih okupacija kako bi se osoba mogla posvetiti iskljuèivo suoèavanju sa stresorom; SAMOKONTROLA (engl. restraint coping) - znaèi èekanje s djelovanjem dok se ne pojavi prikladan trenutak za reagiranje; TRA®ENJE POMOÆI - tra¾enje instrumentalne pomoæi od strane drugih, pitanje za savjet ili informacije u vezi problema; TRA®ENJE EMOCIONALNE PODR©KE - podrazumijeva tra¾enje moralne potpore, razumijevanja i empatije od strane okoline; TRA®ENJE "ISPU©NOG VENTILA" - obuhvaæa sva pona¹anja kojima se otvoreno izra¾avaju emocije; ODUSTAJANJE ("MIRENJE SA SUDBINOM") - obuhvaæa dvije dimenzije: neanga¾iranje u pona¹anju (engl. behavioral disengagement) i neanga¾iranje u razmi¹ljanju (engl. mental disengagement) operacionalizirano kroz ukljuèivanje u razlièite aktivnosti koje æe osobu sprijeèiti da razmi¹lja o problemu; POZITIVNA REINTERPRETACIJA I RAST - tendencija da se sa stresom suoèi tra¾enjem pozitivnih aspekata stresne situacije; NEGIRANJE - podrazumijeva neprihvaæanje da stresor postoji i pona¹anje kao da problema nema;
PRIHVAÆANJE - znaèi prilagoðavanje na situaciju kakva jest bez nastojanja da se i¹ta promjeni; OKRETANJE RELIGIJI - tra¾enje pomoæi i utjehe u Bogu. Skale za mjerenje tih pretpostavljenih koncepata primijenjene su na velikom uzorku ispitanika i dobivena je oèekivana faktorska struktura (Carver, Scheier i Weintraub, 1989) uz dvije iznimke: skale aktivnog suoèavanja i planiranja obuhvaæene su jednim faktorom, kao i skale tra¾enja konkretne pomoæi i emocionalne potpore od okoline.
Time je potvrðena pretpostavka autora da se dvije ¹iroke Lazarusove dimenzije mogu razlo¾iti na veæi broj specifiènih faktora s niskim meðusobnim interkorelacijama. Iako su interkorelacije meðu skalama niske, mogu se izdvojiti dva klastera. Prvi klaster èine skale koje su teoretski adaptivne, a to su: aktivno suoèavanje i planiranje, zanemarivanje drugih aktivnosti, samokontrola, pozitivna reinterpretacija i rast, te tra¾enje socijalne pomoæi i potpore. Drugi klaster èine teoretski manje funkcionalne strategije: negiranje, odustajanje, ventiliranje emocija.
Bitno je naglasiti da se o pojedinom naèinu suoèavanja ne mo¾e govoriti kao o iskljuèivo adaptivnom odnosno neadaptivnom. Iako su neke od ovih strategija u veæini sluèajeva neprikladne, u konkretnoj situaciji za konkretnog pojedinca to mo¾e biti upravo adaptivno pona¹anje.

Nakon svog prvog istra¾ivanja kojim su razvili mjerni instrument COPE, Carver, Scheier i Weintraub (1989) proveli su jo¹ niz studija kojima su ispitivali dobivene faktore suoèavanja. Poku¹ali su utvrditi povezanost izmeðu razlièitih strategija suoèavanja sa stresom i nekih dimenzija liènosti. Dobivene su znaèajne ali niske ili umjerene povezanosti s optimizmom, samopouzdanjem, percipiranom moguænosti kontrole situacije, lokusom kontrole, dimenzijom nazvanom otpornost (engl. hardines = kompozit predanosti, kontrole i izazova, op.a.) i lièno¹æu tipa A (napeti, nestrpljivi, kompetitivni, agresivni) (vidi i Scheier, Weintraub i Carver, 1986). Ispitanici s visokim rezultatima u ovim dimenzijama bili su skloniji reagirati na naèine koji se ubrajaju u "problemu usmjereno reagiranje", dok je anksioznost, mjerena kao osobina liènosti, bila u pozitivnoj korelaciji s "emocijama usmjerenim naèinima reagiranja". Opæenito se mo¾e zakljuèiti da su adaptivne strategije suoèavanja sa stresom povezane s pozitivnim osobinama liènosti, dok su manje adaptivne strategije povezane s manje po¾eljnim osobinama. Na koji naèin æe se neka osoba suoèavati sa stresom u konkretnoj situaciji odreðeno je prvenstveno karakteristikama same situacije iako postoji dispozicija koju mo¾emo nazvati stil suoèavanja.

Kako bi se omoguæilo ispitivanje suoèavanja s nekim konkretnim stresnim dogaðajem (npr. s nezaposleno¹æu) a ne samo opæe sklonosti, isti autori razvili su situacijski specifiènu verziju COPE-upitnika. Èestice originalne skale preoblikovali su tako da se od ispitanika tra¾i da procjenjuje svoje pona¹anje u nekoj konkretnoj situaciji, koju prethodno treba opisati, umjesto da procjenjuje ¹to je za njega tipièno pona¹anje. Dobivene su umjereno visoke korelacije izmeðu odgovora ispitanika na ove dvije verzije COPE-upitnika (Carver, Scheier i Weintraub, 1989). Rezultati situacijski specifiène verzije upitnika podvrgnuti su faktorskoj analizi i dobiveni su isti faktori kao i kod mjerenja suoèavanja kao stabilne dispozicije. Ipak, dobivene su neke razlike u apsolutnim velièinama. Kada se ispituje suoèavanje u konkretnoj situaciji, ispitanici izvje¹tavaju o manjoj mjeri aktivnog suoèavanja, manje tra¾e pomoæ, u manjoj mjeri koriste strategije reinterpretacije situacije i okretanja religiji. Ispitivani su i neki aspekti situacije koji utjeèu na odabir strategije suoèavanja (Carver, Scheier i Weintraub, 1989). Nalaze mo¾emo sa¾eti u dva opæenita zakljuèka: (1) ¹to je neki dogaðaj va¾niji pojedincu, veæa je tendencija fokusiranja na emocije, negiranje i tra¾enje socijalne podr¹ke; (2) za odabir strategije suoèavanja bitna je i percepcija moguænosti promjene situacije. Ako situaciju do¾ivljavaju kao podlo¾nu promjeni, ljudi su skloniji aktivnom suoèavanju i planiranju, te potiskivanju drugih aktivnosti i tra¾enju instrumentalne pomoæi.

Navedeni nalazi govore u prilog tome da postoji stabilna sklonost ka odreðenom naèinu suoèavanja sa stresom. Isto tako pokazalo se da i karakteristike situacije znatno utjeèu na to kako æe se osoba pona¹ati. Pretpostavka koju jo¹ treba ispitati odnosi se na pitanje hoæe li uspje¹nost pojedinca u suoèavanju sa stresom ovisiti o preklapanju njegovih dispozicija s moguæno¹æu i primjereno¹æu kori¹tenja tih preferiranih strategija u nekoj konkretnoj stresnoj situaciji.



>>> 4.2. Metodolo¹ki pristupi u istra¾ivanjima suoèavanja s nezaposleno¹æu

^